– ANALIZA RYZYKA

W normach dotyczących wymagań systemów zarządzania jakością w firmie można spotkać rozdziały dotyczące obowiązku stosowania w firmie analizy ryzyka. Cóż to takiego jest ta analiza i jak się do tego zabrać?

Encyklopedia Wikipedia podaje m.in. taką definicję:

„Analiza ryzyka jest to określone działanie skierowane na obniżenie wpływu ryzyka na funkcjonowanie danego podmiotu i podejmowanie odpowiednich środków przeciwdziałania i minimalizacji ryzyka. Pozwala to na określenie poziomu ryzyka w sposób jakościowy i ilościowy dzięki czemu mogą zostać przeprowadzone działania zapobiegawcze lub działania polegające na jego eliminacji”.  Trochę to określenie jest zagmatwane, ale gdy przeanalizuje się go w spokoju, to trzeba przyznać, że logiczne.

 Normy jakościowe skupiają się bardziej na praktycznych wskazówkach mówiących co z taką analizą trzeba zrobić, by była ona skuteczna i dała coś firmie. Dowiadujemy się więc, że muszą  zostać określone:

– odpowiedzialność osobowa za proces

– kryteria, za pomogą których można będzie ocenić ryzyko

– monitorowanie prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka podczas realizacji całego procesu

– określenie działań które mogą zminimalizować ryzyko wykonania wyrobu

Każdy właściciel firmy oczywiście w swój najbardziej do tej firmy pasujący sposób, musi określić sobie to ryzyko. I każdy sposób będzie dobry, jeśli rzeczywiście będzie brał pod uwagę wszystkie elementy które mogą utrudnić realizacje usługi dla klienta. Te elementy należy omawiać przed i podczas zawierania umowy z klientem.

My często postępujemy w biznesie trochę nonszalancko, uważając, że skoro wykonywaliśmy coś już kilkadziesiąt razy, to i ten kolejny raz też się uda. Tyle tylko, że właśnie podczas klapy jakiegoś ważnego projektu niedokładnie wcześniej rozpoznanego, możemy położyć na łopatki nawet najlepiej działającą firmę. I o tym należy pamiętać. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *