Wdrażanie systemu zarządzania jakością

Wdrażanie systemu zarządzania jakością prowadzone jest w oparciu o ustalony z kierownictwem firmy harmonogram. Przy ustalaniu harmonogramu brane są pod uwagę –  specyfika firmy, jej wielkość itp.

 

Przykładowy harmonogram wdrażania systemu przedstawia się następująco:

 

  1. Przeprowadzenie analizy stanu aktualnego i pokazanie różnic w stosunku do wymagań normy
  2. Szkolenie dla najwyższego kierownictwa firmy
  3. Zidentyfikowanie i opracowanie mapy procesów
  4. Tworzenie dokumentacji systemowej
  5. Wdrażanie dokumentacji systemowej.
  6. Przeprowadzenie auditu kontrolnego oraz ustalenie działań poauditowych.
  7. Monitorowanie podjętych działań korygujących i zapobiegawczych
  8. Przeprowadzenie ostatecznego auditu  kontrolnego
  9. Przeprowadzenie przeglądu zarządzania
  10. Szkolenie całej załogi
  11. Zgłoszenie systemu do auditu certyfikującego
  12. Pomoc przy przeprowadzaniu auditu certyfikującego
  13. Monitorowanie działań korygujących i zapobiegawczych po audicie certyfikującym

Wdrażanie systemu zarządzania jakością trwa od 4 do kilkunastu miesięcy. Zależy to od wielkości firmy, ilości lokalizacji, specyfiki jej produkcji i wielu innych czynników.

Ze względu na to, że wymagania norm systemowych są bardzo ogólne, staramy się je tak interpretować, by w jak najmniejszym stopniu modyfikować organizację firmy przy obniżeniu kosztów i zmniejszeniu do minimum dokumentacji.